Baby 9½ måned - søvn og mad

5. marts 2015

Alder:
9 mdr.

Baby 9½ måned - søvn og mad

Kære Helen,

Det er første gang jeg skriver til dig men nu er vi ved at være desperate.
Vi har en skøn lille søn, Elliot, på 9½ måned. Han er vores barn nr. to - vi har også en datter på 4½ år.
Elliot er en glad lille dreng - har nemt til grin og smil. Han krabber sig i raketfart rundt på maven, kravler næsten (står og rokker på alle fire) og er begyndt at rejse sig ved alt. Han er 80 cm. lang og vejer 10 kg.

Han er rigtig nem at putte og har altid været det. Han får en godnatflaske, han bøvser, jeg synger en sang og ligger ham imens han stadig er vågen. Han falder så selv i søvn indenfor 5 min. Men efter et par timers søvn begynder han at vågne ca. hver 1½ time natten igennem. Han taber sutten, græder og kan ikke selv finde ro. Nogen gange er det nok at give ham sutten, andre gange skal han lige tages op og vugges lidt. Han falder egentlig rimelig nemt til ro igen, men det er rigtig mange gange han vågner hver nat. Han sover på eget værelse, men efter 10 opvågninger orker jeg ikke mere og tager ham som regel ind til os. Her sover han lidt bedre, men er stadig meget urolig.

Vi har prøvet at lade ham ligge i håb om, at han selv kan falde i søvn igen da han jo gør det når han bliver puttet. Men han bliver bare så ked og så tager det endnu længere tid at få ham til at falde i søvn igen.

Vi har lige investeret i tyngdeposen - den kommer med posten en af dagene og vi håber den kan hjælpe. Men hvad kan vi ellers gøre ?

Vedr. mad kan vi næsten ikke få ham til at spise noget som helst. Lige meget hvad vi serverer for ham, vender han enten hovedet eller tygger på det få gange og spytter så ud igen. Han har 4 tænder for oven og tre for neden. Han vil meget gerne smage på alt og er nysgerrig, men maden kommer ikke ned i maven. Det eneste måltid han rigtig spiser er grøden om morgenen. Der spiser han en kæmpe portion grød.

Jeg er pt. ved at køre ham ind i vuggestue - han har været der i 14 dage nu. De sidste par dage har han skulle spise frokost og sove til middag der. De kan INTET mad få i ham. Hverken det de andre får, eller alternativer som ...

Annonce

... grød, ymer mv. Nu har de bedt mig om at tage en flaske med som de kan give ham efter frokost, da de ikke har det godt med, at han intet mad får. Han sover ca 1½ time i vuggestuen efter frokost (som han jo så ikke får noget af). Han er god til at drikke vand af kop. Det er ikke på grund af vuggestue start at han ikke vil spise - sådan har det været længe.

Sidst jeg hentede ham sagde personalet også, at han græder rigtig meget når de andre børn græder. At han slet ikke kan trøstes før de forlader rummet, hvor det andet barn græder. Er det normalt ?

Hvad skal vi gøre mht. maden ?

Vores dag ser sådan ud:

Vågner ca. kl. 6 (passer fint da vi alle skal ud af døren ca. 7.30 når jeg snart starter arbejde igen): Spiser en stor portion grød med lidt frugtmos på og drikker vand til.

Ca. kl. 8-8-30: Får en flaske med 240 ml. modermælkserstatning og sover morgenlur i ca. tre kvarter.

Når han vågner får han nogen gange lidt yoghurt, frugt mv.

Ca. 11-11.30 frokost. Varm mad (lasagne, spaghetti med kødsovs, laks mv. - hvad de nu får i vuggestuen) eller rugbrøds hapsere og vand til. Her spiser han dog INTET. Tygger lidt på en agurkestang og tygger måske på et par skefulde mad - men det kommer ud igen.

Ca. 11.30-12 Sover middagslur. Kan sove fra 1-2½ time med få opvågninger.

Eftermiddag: Får tilbudt frugt i hånden, bolle eller franskbrød med smør, ost. Vil som regel kun gnaske lidt på frugten.

Ca. kl. 17-17.30: Aftensmad. Får tilbudt vores mad men vil kun lige smage. Laver nogen gange lidt grød da jeg ikke synes han spiser noget og kan måske få ham til at spise et par skefulde.

18.30: Nattøj og godnatflaske hvor han drikker 240 ml.

Ca. 23.30: Han får en flaske i søvne og drikker ca 150 ml.

Resten af natten: Vågner 20 gange.

Kl. 6: Godmorgen igen.

Jeg håber virkelig at du har nogle gode råd til søvn og mad. Det er så trættende ikke at få vores søvn og det er så frustrerende at vores dejlige lille dreng ikke vil spise. Vi synes også det er mærkeligt når nu han virker nysgerrig og interesseret.

På forhånd tak.

Venlig hilsen
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

Annonce

Viden om børn:

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar omkring min søns sovevaner.

Jeg startede med at skære natamningen helt væk, og så var der kun godnattåren tilbage, den virkede han pludselig ikke så interesseret i så den blev også droppet, og helt uden drama og gråd;-)

Nu kunne jeg så få ham til at falde i søvn uden at være helt tæt på mig, men han ville stadig ikke ned i tremmesengen i vågen tilstand.

Jeg læste så at du havde rådet andre til at tage den ene side af sengen, da nogle børn følte sig indespærret.... og hold da k... det gjorde en forskel!!

Dels falder han i søvn glad og tilfreds i sin egen seng, derudover sover han bedre og længere tid i hans egen seng (han kommer stadig ind til os om natten). Han går oven i købet selv ind og lægger sig i sengen når det er sove tid!

Tak fra Rikke, mor til dreng på 16 måneder