Brev:
Baby 9½ måned - søvn og mad
5. marts 2015
Alder:
9 mdr.
Baby 9½ måned - søvn og mad
Kære Helen,
Det er første gang jeg skriver til dig men nu er vi ved at være desperate.
Vi har en skøn lille søn, Elliot, på 9½ måned. Han er vores barn nr. to - vi har også en datter på 4½ år.
Elliot er en glad lille dreng - har nemt til grin og smil. Han krabber sig i raketfart rundt på maven, kravler næsten (står og rokker på alle fire) og er begyndt at rejse sig ved alt. Han er 80 cm. lang og vejer 10 kg.
Han er rigtig nem at putte og har altid været det. Han får en godnatflaske, han bøvser, jeg synger en sang og ligger ham imens han stadig er vågen. Han falder så selv i søvn indenfor 5 min. Men efter et par timers søvn begynder han at vågne ca. hver 1½ time natten igennem. Han taber sutten, græder og kan ikke selv finde ro. Nogen gange er det nok at give ham sutten, andre gange skal han lige tages op og vugges lidt. Han falder egentlig rimelig nemt til ro igen, men det er rigtig mange gange han vågner hver nat. Han sover på eget værelse, men efter 10 opvågninger orker jeg ikke mere og tager ham som regel ind til os. Her sover han lidt bedre, men er stadig meget urolig.
Vi har prøvet at lade ham ligge i håb om, at han selv kan falde i søvn igen da han jo gør det når han bliver puttet. Men han bliver bare så ked og så tager det endnu længere tid at få ham til at falde i søvn igen.
Vi har lige investeret i tyngdeposen - den kommer med posten en af dagene og vi håber den kan hjælpe. Men hvad kan vi ellers gøre ?
Vedr. mad kan vi næsten ikke få ham til at spise noget som helst. Lige meget hvad vi serverer for ham, vender han enten hovedet eller tygger på det få gange og spytter så ud igen. Han har 4 tænder for oven og tre for neden. Han vil meget gerne smage på alt og er nysgerrig, men maden kommer ikke ned i maven. Det eneste måltid han rigtig spiser er grøden om morgenen. Der spiser han en kæmpe portion grød.
Jeg er pt. ved at køre ham ind i vuggestue - han har været der i 14 dage nu. De sidste par dage har han skulle spise frokost og sove til middag der. De kan INTET mad få i ham. Hverken det de andre får, eller alternativer som grød, ymer mv. Nu har de bedt mig om at tage en flaske med som de kan give ham efter frokost, da de ikke har det godt med, at han intet mad får. Han sover ca 1½ time i vuggestuen efter frokost (som han jo så ikke får noget af). Han er god til at drikke vand af kop. Det er ikke på grund af vuggestue start at han ikke vil spise - sådan har det været længe.
Sidst jeg hentede ham sagde personalet også, at han græder rigtig meget når de andre børn græder. At han slet ikke kan trøstes før de forlader rummet, hvor det andet barn græder. Er det normalt ?
Hvad skal vi gøre mht. maden ?
Vores dag ser sådan ud:
Vågner ca. kl. 6 (passer fint da vi alle skal ud af døren ca. 7.30 når jeg snart starter arbejde igen): Spiser en stor portion grød med lidt frugtmos på og drikker vand til.
Ca. kl. 8-8-30: Får en flaske med 240 ml. modermælkserstatning og sover morgenlur i ca. tre kvarter.
Når han vågner får han nogen gange lidt yoghurt, frugt mv.
Ca. 11-11.30 frokost. Varm mad (lasagne, spaghetti med kødsovs, laks mv. - hvad de nu får i vuggestuen) eller rugbrøds hapsere og vand til. Her spiser han dog INTET. Tygger lidt på en agurkestang og tygger måske på et par skefulde mad - men det kommer ud igen.
Ca. 11.30-12 Sover middagslur. Kan sove fra 1-2½ time med få opvågninger.
Eftermiddag: Får tilbudt frugt i hånden, bolle eller franskbrød med smør, ost. Vil som regel kun gnaske lidt på frugten.
Ca. kl. 17-17.30: Aftensmad. Får tilbudt vores mad men vil kun lige smage. Laver nogen gange lidt grød da jeg ikke synes han spiser noget og kan måske få ham til at spise et par skefulde.
18.30: Nattøj og godnatflaske hvor han drikker 240 ml.
Ca. 23.30: Han får en flaske i søvne og drikker ca 150 ml.
Resten af natten: Vågner 20 gange.
Kl. 6: Godmorgen igen.
Jeg håber virkelig at du har nogle gode råd til søvn og mad. Det er så trættende ikke at få vores søvn og det er så frustrerende at vores dejlige lille dreng ikke vil spise. Vi synes også det er mærkeligt når nu han virker nysgerrig og interesseret.
På forhånd tak.
Venlig hilsen
Maria